materiały dla uczniów ...

Algorytm opisany w podręczniku

Wersja oparta na wprowadzaniu kolejnych liczb przez użytkownika programu.

Sprawdź działanie:

Kod źródłowy programu:

wybór max min

Wynik działania dla 10 liczb:

wybór max min

Opis kodu:

  • Programm wykorzystuje jako strukturę przechowującą liczby listę o nazwie liczby
  • W zmiennej ilość przechowywana jest informacja o ilości liczb
  • Wiersz 1 - wyczyszczenie aktualnej zawartości listy liczby
  • Wiersze 2 i 3 - ustalenie ilości liczb (zmienna ilość)
  • Wiersz 4 - ustalenie zmiennej i na 1. Zmienna ta określa pozycję elementu na liście liczby. Jeśli i=5, to interesuje nas 5-ty element listy liczby
  • Wiersz 5, 6, 7 - wypełnienie listy liczby losowymi wartościami z zakresu od 1 do 100
  • Wiersz 8 - na początku przyjmujemy, że największą liczbą (zmienna max) jest pierwszy element listy liczby
  • Wiersz 9 - na początku przyjmujemy, że najmniejszą liczbą (zmienna mim) jest pierwszy element listy liczby
  • Wiersz 10 - ustawienie aktualnej pozycji na liście na 2 (druga liczba na liście)
  • Wiersz 11 - w pętli sprawdzamy ilość-1 pozostałych liczb.
  • Wiersze 12 i 13 - jeśli kolejny element listy (na pozycji o numerze i) jest większy od aktualnej wartości zmiennej max, to pod zmienną max podstawiamy ten element (on staje się max-em ).
  • Wiersze 14 i 15 - jeśli kolejny element listy (na pozycji o numerze i) jest mniejszy od aktualnej wartości zmiennej min, to pod zmienną min podstawiamy ten element (on staje się min-em ).
  •  Wiersz 16 - przechodzimy do kolejnego elementu na liście zwiększając zmienną i (pozycję na liście) o 1.
  •  Wiersz 17 - wyświetlenie wyników.

>>Kliknij i poeksperymentuj online z kodem programu w tej wersji <<